Завантажити цей документ у форматі Word
Завантажити документ у форматі pdf
Організація формувального оцінювання:
п’ять порад для вчителя початкових класів
1. Формулюйте навчальну мету — об’єктивну та зрозумілу для учнів.
2. Ознайомлюйте учнів із критеріями оцінювання.
3. Забезпечуйте активну участь учнів у процесі оцінювання.
4. Навчайте учнів аналізувати свою діяльність — рефлексувати.
5. Корегуйте спільно з учнями підходи до навчання з огляду на результати оцінювання.
1. Формулюйте навчальну мету — об’єктивну та зрозумілу для учнів.
Спільно з учнями обговорюйте і формулюйте мету уроку. Вона має бути реальною та вимірною. Оцінювання має допомогти встановити:
• чи досягнули учні заявленої мети;
• на якому рівні вони її досягнули.
2. Ознайомлюйте учнів із критеріями оцінювання.
Обговорюйте з учнями критерії оцінювання. Це не лише зробить його прозорим і зрозумілим, а й сприятиме позитивному ставленню учнів до самого процесу оцінювання. Стежте за тим, аби критерії для поточного оцінювання відповідали навчальній меті.
Ознайомлюйте учнів із критеріями оцінювання до того, як вони почнуть виконувати завдання. Пам’ятайте: що конкретніше ви сформулюєте критерії оцінювання певного завдання, то коректніше учні його виконають.
3. Забезпечуйте активну участь учнів у процесі оцінювання.
Налагодьте зворотний зв’язок. Він має бути зрозумілим і чітким, доброзичливим і своєчасним. Стежте за тим, аби під час оцінювання не протиставляти учнів одне одному. Аби зворотний зв’язок був ефективним
• порівнюйте навчальні досягнення учня з його минулими досягненнями — це стимулюватиме його;
• акцентуйте увагу лише на позитивній динаміці досягнень учня;
• обговорюйте складнощі, які виникають в учня, лише в індивідуальній розмові з ним, аби не створювати ситуацію колективної зневаги до нього.
Залучайте учнів до взаємооцінювання. Воно активізує навчання, сприяє розвитку критичного мислення, формує адекватне ставлення до зауважень, рекомендацій, зміцнює товариськість і відчуття значимості кожного в колективі. Під час взаємооцінювання наголошуйте учням, що висловлювати думку про результат роботи однокласника і давати поради щодо її поліпшення слід коректно.
4. Навчайте учнів аналізувати свою діяльність — рефлексувати.
Здатність до персональної рефлексії у дітей 6-7 років є достатньо обмеженою. Але розвиток рефлексії активізується під час роботи дитини у групі. Зокрема під час групової роботи формуються елементи рефлексії, що дають дитині змогу осмислювати свої судження, дії, вчинки з огляду на їх відповідність меті групової діяльності. Так закладаються основи для самоспостереження і спостереження, а відтак вони поступово виводяться на рефлексивний рівень.
Аби спонукати учнів до рефлексії, ставте їм запитання на кшталт:
• Що нового ти дізнався на уроці?
• Що привернуло твою увагу?
• Що тебе найбільше схвилювало?
5. Корегуйте спільно з учнями підходи до навчання з огляду на результати оцінювання.
Пам’ятайте, що формувальне оцінювання дає вам змогу відстежувати рух дитини до навчальних цілей і відповідно до нього корегувати освітній процес на ранніх етапах. Оцінюйте діяльність кожного учня позитивно. Якщо ви бачите, що певна робота для учня є непосильною, пропонуйте йому легше завдання. Це допоможе підтримати зусилля учня.
Пам’ятку уклала Граб Л.Б. Використано матеріали із сайту «Педрада. Освітянський портал»
https://www.pedrada.com.ua/article/2337-yak-zdysnyuvati-formuvalne-otsnyuvannya-uchnv-1-klasu